“Fuglen”

Har du noen gang hørt en fugl synge?

Det har jeg! Ja! Jeg har selvfølgelig hørt en fugl synge. Jeg vet hvor fine de kan være. Visste dere at…favoritt fuglen min er en svale? Hvorfor? Fordi den er så lett og fin selvfølgelig.

Jeg er en svale, ja. Jeg flyr mellom skyene og tar på dem med mine kjempe fine ving… (ser på armene som er strakt i fly modus.)

Nei, jeg er ikke en svale. Men det er ikke du heller! Så vidt jeg vet  så er det ingen her som er en fugl. Vet dere hvordan jeg vet det? Jeg har nemmlig sett en fugl.

Vel jeg har ikke sett en i virkeligheten. Men jeg har jo sett en på tv! Det var da jeg fikk lov til å se på tv.

Visste dere at svaler ikke går ut? Det sier mamma når jeg sitter foran døren og hører på de andre barna leke. Jeg har aldri møtt dem, men det er greit, fordi svaler har ikke venner. De TRENGER ikke venner. Svaler pusser alltid tennene sine. Svaler hører alttid på moren sin. Fordi svaler har ikke far. Og svaler synger bare når de er triste.

Derfor er det så stille hjemme.

Å plystre, å synge, å høre på musikk eller å ha på lyden på tven; det betyr at man er trist. Og det er ikke vi, mamma og jeg.

Jeg liker ikke helt den regelen. Den får meg til å føle meg innestengt, i et slags bur. Jeg får ikke engang lov til å snakke. Jeg har ting å si. Men de er ikke viktige, fordi svaler har ikke følelser.

Vet du hvordan det føles? (ser på en i publikum)

Du vet vel hvordan det føles!?

JA DU VET hvordan det føles å være innestengt, i et lite rom, i et lite hus, i en liten by, i en liten VERDEN!

NEI! NEI DU VET FAEN MEG IKKE HVORDAN DET FØLES FORDI DU-ER-IKKE-EN-FUGL!!

MEN DET ER JEG! Jeg er en svale, ja. Jeg flyr mellom skyene og tar på dem med mine kjempe fine ving…

JEG HAR KJEMPEFINE VINGER!

Og jeg, JEG KJÆRE MAMMA.

Jeg synger. (sliten smil. Går ut mens en melodi blir plystret)

Leave a Reply

